ESEMÉNYNAPTÁR
2024/2025 gondozási- nevelési év

I

2024.10.05. szombat Hartyánfeszt

2024.10.21. Búcsú hétfő , a bölcsőde zárva tart

2024.10.23. szerda Nemzeti Ünnep, a bölcsőde zárva tart

2024.11.01. péntek Mindenszentek, a bölcsőde zárva tart

2024.11.05. 17:00 kedd Szülői értekezlet

2024.11.11. hétfő Márton-napi ünnepség, zártkörű délelőtti program

2024.12.02., 12.09., 12.16. Adventi gyertyagyújtás a bölcsődében, zártkörű délelőtti program

2024.12.06. péntek Mikulás ünnepség a bölcsődében, zártkörű délelőtti program

2024.12.13. péntek Luca nap – Luca búza ültetése a bölcsődében

2024.12.23 – 2025.01.05. Téli zárva tartás a bölcsődében

2025 02.07. Farsang a bölcsődében – zártkörű délelőtti program

2025.04.18-21. Húsvét, a bölcsőde zárva tart

2025.04.22. Bölcsődék Napja, gondozás-nevelés nélküli munkanap, a bölcsőde zárva tart

2025.05.01-02. a bölcsőde zárva tart (munka ünnepe + áthelyezett pihenőnap)

2025.05. 06-08. Beiratkozás a bölcsődébe a 2025/2026-os gondozási-nevelési évre

2025.05.17. szombat áthelyezett munkanap

2025.06.06. péntek 17:00 Évzáró családi nap

2025.06.09. hétfő Pünkösd, a bölcsőde zárva tart

2025.08.04.-22. Nyári zárva tartás

2025.08.25. Évnyitó értekezlet, gondozás-nevelés nélküli munkanap

2025.08.26. kedd gyermekek fogadása a 2025/2026-os gondozási-nevelési évben
 

DigiMini kutatás – Változó gyermekek

Az új médiakörnyezet új kihívásokkal szembesít bennünket a gyermekek online védelme területén is. A médiaeszközök önálló használata egyre fiatalabb korban kezdődik, egyre több gyermek rendelkezik saját okoseszközzel.

A mai óvodások számára feltehetően a felnőtté válás egyik, ha nem a legfontosabb kulcseseménye a mobiltelefon és internet birtokba vétele, a saját eszköz, ami ott van a tinédzsereknél és a felnőtteknél egyaránt, ami az ovisok számára a vágy „titokzatos tárgya”, de amely egyszersmind aktuális ellenség is, hiszen bizonyos fokig elszakítja őket a nagyobb testvérektől és – főleg – saját szüleiktől.

A kora gyermekkori nevelésnek választ kell adnia a digitalizációval összefüggő komplex problémákra is, hiszen a gyermekek születésük óta a digitális médiakörnyezetben élnek; a kérdés az, hogyan lehet – az életkori sajátosságokat, az óvodai adottságokat és a megváltozott otthoni környezetet is figyelembe véve – felkészíteni a felnőtteket – szülőket és óvodapedagógusokat – a digitalizációval összefüggő fejlesztés-nevelési, pedagógiai kihívásokra. A tiltás soha nem lehet megoldás. A megoldás a tudatos, biztonságos, védett használatban rejlik.

A Digitális Gyermekvédelmi Stratégia keretében 2022-ben elvégzett kutatás során az óvodapedagógusokkal és óvodavezetőkkel készültek interjúk. A kutatás célja az volt, hogy feltárjuk, hogyan lehet támogatni az óvodákat és az óvodapedagógusokat abban, hogy – a családokkal együttműködve – felkészítsék a gyermekeket a digitális környezet lehetőségeire és kockázataira. Ezekből az interjúkból az is kiderült, hogy az óvodás csoportok összetétele megváltozott, más típusú gyermekek érkeznek az intézményekbe, mint évekkel ezelőtt. Sokkal több nehézséggel kell az óvodapedagógusoknak szembe nézniük. Ezek közül néhány:

  • Jellemző a beszoktatáskori önállóság nagyfokú elmaradása, gyakori a szobatisztaság teljes, illetve részleges hiánya.
  • Az óvodapedagógusok szocializációs és alapvető étkezési nehézségekről számolnak be, nem tudják megfelelően használni a gyermekek az evőeszközöket.
  • Jelentősen megnőtt a korai óvodáskorú (3-4 éves) gyermekekre vonatkozó szakértői vizsgálatkérések száma, megnőtt a beilleszkedési, tanulási -és magatartási zavarral (BTM) diagnosztizáltak, és szignifikáns módon emelkedett a sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekek, sőt az eltérő fejlődésű gyermekek száma is.
  • Megkésett beszédfejlődés, kommunikációs nehézségek a beszédészlelés és beszédértés elmaradása, mindezt a kötelező, háromévesek körében végzett logopédiai szűrővizsgálatok adatai -Kommunikatív Fejlődési Adattár (KOFA)- is alátámasztják.
  • A gyermekeket:
  • a figyelem, és a koncentráció nagymértékű csökkenése,
  • a türelmetlenség,
  • a kisebb monotóniatűrés,
  • a régebben ilyen mértékben ismeretlen indulatosság, konfliktusok generálása és
  • nagyfokú hangosság jellemzi.
  • Nem szárnyal a fantáziájuk, mivel sokat ülnek képernyő előtt.
  • Megfigyelhető a kézügyesség romlása is.
  • Érzékelhető a mesedeficit, ölbeli játékok, ringatók elmaradása, az együtt játszás hiánya.
  • Megváltozott a gyermekek mesékhez való viszonya is a televíziós és internetes mesenézés, valamint a hangoskönyvek miatt.
  • Az óvodapedagógusoknak több eszközt kell bevetniük, hogy fenntartsák a figyelmet, és „ingergazdagabbá” tegyék a meséket (dramatizálás, bábok, eszközök használata stb.)

 

Az eredményekről bővebben a kutatás összefoglalójában: https://digitalisgyermekvedelem.hu/digimini2/

Vissza

EFOP PLUSZ-6.3.1-23-2024-00001 –Kisgyermeket nevelők munkaerő-piaci visszatérésének célzott támogatása

A Magyar Államkincstár vissza nem térítendő támogatást nyújt a kisgyermeket nevelő szülők munkaerő-piaci visszatérésének támogatása céljából. A támogatás a 2023.04.01-jét követően munkába álló vagy munkába visszatérő, bölcsődei ellátásra jogosult gyermeket nevelő szülő számára folyósítható, akinek állandó lakóhelye – vagy ha tartózkodási hellyel rendelkezik -, tartózkodási helye a kevésbé fejlett régiók területén van, és aki gyermekét önkormányzati, vagy nem önkormányzati fenntartású családi bölcsődei, munkahelyi bölcsődei, mini bölcsődei ellátásban, vagy napközbeni gyermekfelügyeletet biztosító szolgáltatásban helyezi el.
Gyermekenként legfeljebb havi 50 000 Ft támogatás igényelhető. A gyermekét egyedül nevelő szülő, a Gyermekvédelmi törvény szerinti rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermeket nevelő szülő, a menekült hátterű szülő, valamint a sajátos nevelési igényű, korai fejlesztésre jogosult, a tartósan beteg vagy fogyatékossággal élő gyermeket nevelő szülő számára gyermekenként legfeljebb havi 65 000 Ft támogatás nyújtható.
Személyi térítési díjként az alábbi, a számlán szereplő költségeket lehet elszámolni:
gyermekétkeztetés költsége,
gondozási díj költsége.
Amennyiben a gyermek elhelyezéséért fizetett díj kevesebb, mint 50 000 Ft (vagy egyéb esetekben 65 000 Ft), akkor a támogatás összege a bölcsődei havidíj összegével megegyező, amennyiben pedig meghaladta az 50 000 Ft-ot (vagy egyéb esetekben a 65 000 Ft-ot), akkor a különbözetet a szülőknek kell fedezniük.
A projekt 100%-ban európai uniós forrásból, összesen 5 500 000 000 Ft támogatásból valósul meg.
A projekt befejezésének tervezett dátuma: 2028.04.30.
Az online igénylő rendszer, a közlemény és a kapcsolódó dokumentumok 2024.09.02-án 9 órától érhetők el.
A támogatási kérelmeket a forrás kimerüléséig/felfüggesztéséig, de legkésőbb 2027. október 31-ig lehet benyújtani, kizárólag elektronikus úton.
A 2023. április hónaptól kifizetett személyi térítési díjak elszámolása visszamenőlegesen is lehetséges azzal a kitétellel, hogy:
a támogatási kérelem legkésőbb a projekt felhívás megjelenését (2024.szeptember 2.) követő 60 napon belül benyújtásra kerül,
a gyermek az igénylés benyújtásakor még bölcsődei ellátásban részesül,
a támogatást igénylő szülő a visszamenőleges elszámolással érintett időszak kezdő időpontjában egyéni vállalkozó, vagy munkaviszonnyal rendelkezett.
A szülő több gyermekre tekintettel is igényelheti a támogatást, amennyiben a támogatási feltételek több gyermek esetében is teljesülnek. Ebben az esetben minden gyermek vonatkozásában külön támogatási kérelmet kell benyújtani, és a kifizetési kérelmek keretében külön számlát szükséges csatolni. Ugyanazon gyermek után egyidejűleg csak egy szülő részesülhet támogatásban.
A támogatási kérelem előfeltétele, hogy a támogatást igénylő szülő rendelkezzen ügyfélkapu regisztrációval, valamint bankszámlával, amelynek meglétét igazolni szükséges.
Ügyfélszolgálat elérhetősége:
Telefonos elérhetőség: Magyarországról a 1811-es telefonszámon érhető el (5. Egyéb ügyintézés menüpont alatt, a 2. EFOP Plusz pályázatok almenüt kell választani), külföldről a +36 1 327-3308-as telefonszámon érhető el.
E-mail elérhetőség: efop.bolcsode@allamkincstar.gov.hu